Holnap abbahagyom a dohányzást és az ivást, Nem szabad fogságba esnem

Belföld: Nem szabad fogságba esnem - modernito.hu

Május Dohányzásmentes világnap: Ezért nem sikerült még leszoknod a dohányzásról Ma már számtalan pszichológiai módszer próbálja megértetni velünk, mi áll függőségeink hátterében, és hogyan tudunk a legkönnyebben megszabadulni a dohányzástól.

De vajon miért van az, hogy az állítólag milliókat leszoktató selfhelp módszerek rajtunk sosem segítenek? Ennek jártunk utána a dohányzásmentes világnap alkalmával.

Nem szabad fogságba esnem

Bánosi Eszter Ajánlom Bár az utóbbi években sokat finomodtam, valójában igazi függő típusú személyiség vagyok: ha valamit csinálok, akkor azt nagyon.

Nekem tizenöt évig minden hangulathoz és helyzethez volt egy cigim: volt örömcigim, bánatcigim, szorongáscigim, munkacigim, szex előtti és szex utáni cigim, megkönnyebbülés cigim, lelkesedés cigim, szociális cigim. Ha még most is cigiznék, lenne szociális távolságtartás cigim is. Ha tényleg úgy van, hogy az ember a stresszt kezeli az amúgy felettébb költséges dohányzássalakkor nekem az élet minden pillanata stresszhelyzet volt, és még a legjobb érzéseket sem bírtam megélni cigi nélkül.

Na, ez velem sosem történt meg. Nekem sosem volt elég. Csak az tudja, milyen nehéz leszokni, aki tényleg sokat dohányzik, és már próbált leszokni.

Ennek ellenére rengeteg társadalmi elvárás épül aköré, hogy a dohányosnak hogyan és mennyire kéne képesnek lennie lemondani a függőségéről. Persze, ha így lenne, semmi szükség dohányzásellenes kampány címe lenne nikotintapaszra, biorezonanciára, agykontrollra, mágnesterápiára, akupuntúrára, köpölyözésre, ráolvasásra, átoklevételre, karmaoldásra és szenteltvízre.

Készülj fel a második hullámra!

Természetesen minden dohányzó más, van, akinek egyik-másik módszer tényleg bevált, mégis nagy számban vannak olyanok is, akik elsőként egy doboz cigiért és hamutartóért nyúlnak tüdőműtét után ébredezve.

Én ismertem sajnos ilyen embert, mégsem tartottam sohasem az illetőt — ahogy egyébként magamat sem — akarat- és jellemgyenge embernek. Talán ezért is foglalkoztatott, vajon mi az, ami ennyire fogva tart. Úgy gondoltam, ha erre rájövök, megvan a kulcs, és nemcsak elengedem a cigit, de nem is szokom át helyette másra, mondjuk nem leszek szénhidrátfüggő, szerelemfüggő, sportfüggő, karácsonyfafüggő.

A piacon rengeteg agyon hájpolt pszichológiai módszer van, nekem ezek közül egyik sem segített semmit, mégis közvetetten elvezettek odáig, hogy bekövetkezzen két nap, amikor abbahagytam a dohányzást lehetetlen, és nemcsak a cigit tegyem le, de megszabaduljak magától a függőségtől is.

Élénken emlékszem, milyen kétségbeesetten lapoztam vissza a könyvben, hátha pont azt az oldalt hagytam ki, ahol végre feltárja úttörő módszerének lényegét, és még ma is csak holnap abbahagyom a dohányzást és az ivást, ha nem lett volna hamar elegem a dologból, és gyújtottam volna rá vagy három cigire egymás után.

Később újra próbálkoztam, akkor hangoskönyv formában, Sir Anthony Hopkins magyar hangja Szilágyi Tibor búgó hangján keresztül próbáltam a tudatalattimba juttatni a bújtatott holnap abbahagyom a dohányzást és az ivást, mindhiába. Eredmény: újabb doboz cigi.

Mókuskerék: K. úr újrakezd

Persze Allan, aki állítólag aztán mégis tüdőrákban halt meg, mond egy-két megfontolásra érdemeset, például azt, hogy az akaraterő módszer semmit sem ér, a nikotinpótló szerek, a dohányzás egészségügyi kockázatainak mérlegelése csak fokozza idegességünket, ezáltal pedig nikotinszükségletünket is, arra az ígéretére mégsem derül fény, miért is könnyű leszokni a dohányzásról.

Vagyis igazából de: Allan szerint azért könnyű, mert dohányozni rossz, csak a nikotin miatt hisszük azt, hogy jó.

Kashi hús Hogyan lehet leszokni az ivást?

Valójában ugyanis utálunk cigizni, csak ezt nem tudjuk. Köszönjük, Allan! Mindenki azt kutatja, hogyan tudnánk a legkönnyebben megszabadulni a dohányzástól Fotó: Getty Images Magyarországon Selymes Orsolya pszichológus vallott hasonló nézeteket, aki szintén egy életre szóló függőségoldást és fájdalommentes leszokást ígér könyvében, de ő is annyira a sorok közé rejti a tuti tippet, hogy nikotinista Indiana Jones legyen a talpán, aki megtalálja.

Könyvében tulajdonképpen arra próbálja rábeszélni a dohányost, hogy nem dohányosnak lenni öröm, dohányozni viszont szenvedés, hiszen két örömöt okozó cigi között mindig csak a következő adag után sóvárgunk.

leszokás orrspray ről lehet e terhes nők leszokni a dohányzásról?

Egyik barátnőm, Linda, akivel egy időben rengeteget cigiztünk együtt és váltottuk meg a világot, elment az egyik workshopjára, de neki sem esett le a lényeg. Ő nem bátorított arra, hogy derítsd ki, miért van szükséged eleve arra, hogy rászokj, vagy próbáld megváltoztatni azt, ahogyan a stresszt kezeled.

Dohányzásmentes világnap: Ezért nem sikerült még leszoknod a dohányzásról

Na, ez tényleg szívás! Dohányzás és tudatalatti Vajon  leszokott már valaha bárki is azért, mert megfejtette, hogy milyen gyerekkori probléma miatt dohányzik?

Freud, a pszichoanalízis atyja úgy vélte, hogy például a korai elválasztás, vagyis a baba megfosztása a szopás örömétől, fixálódhat, emiatt az ilyen egyének túlzottan kötődni fognak másokhoz, illetve minden szájhoz köthető tevékenységhez, például evés, ivás, toll rágcsálása és dohányzás. Egyesek vélemények szerint a hipnózis segíthet a tudatalattiban mélyen rejlő viselkedési minták felszámolásában is. Állítólag John Lennon is egy hipnoterapeuta segítségével próbált leszokni a dohányzásról, végül nem sikerült neki.

Ahogy Yoko Onoról sem sikerült sajnos. Mindful dohányzás Általában a józan eszünket használjuk egy-egy rossz szokásunk uralására, csakhogy a stresszhelyzetben épp ez az, ami először kikapcsol.

Nem véletlen, hogy csak egy ideig megy akaraterővel kontrollálnunk, hogy ne gyújtsunk rá, pontosan addig, amíg mondjuk fel nem megy valamitől a pumpa. Judson Brewer pszichiáter a mindfulness és a függőségek kapcsolatát boncolgató TED Talk-jában azt állítja, a mindful dohányzás segít abban, hogy letegyük a cigit. Szerinte a jutalmazás egy ősi tanulási mód, azért ismétlünk egy bizonyos cselekvést, mert jó érzés, az ismétlés pedig hamar szokássá rögzül.

Az alkoholfüggőség - A leszokás módszerei

Például tinédzser korunkban könnyen levonhattuk azt a következtetést, hogy a menők dohányoznak, ezért mi is dohányozni kezdtünk. Mi lenne, ha az agyunkkal való hadakozás és önmagunk koncentrációra kényszerítése helyett kihasználnánk ezt a természet adta jutalmazásra épülő tanulási folyamatot, és inkább a kíváncsiságunk ébredne fel, mi is történik pontosan cigarettázás közben — teszi fel a kérdést Brewer.

lehetséges-e abbahagyni a dohányzást?

Most egy kis paradoxon következik, ugyanis Brewer szerint dohányoznunk kell ahhoz, hogy ne dohányozzunk. A tudatos dohányzás lényege abban áll, hogy a megvonás erőltetése helyett nyugodtan pöfékeljünk tovább, de ezt ne rutinszerűen tegyük, ahogy eddig, hanem a kíváncsiságunkat, érdeklődésünket is bekapcsolva ösztönözzük arra magunkat, hogy dohányzás közben nagyon nyitott megfigyelők maradjunk, és alaposan megvizsgáljuk, mi zajlik a holnap abbahagyom a dohányzást és az ivást és elménkben.

Állítólag, ha minden figyelmünket a tudatos dohányzásnak szenteljünk, könnyen rájövünk, hogy a ciginek egész egyszerűen undorító az íze és a szaga. A dohányzás szokása azért törik meg, mert így már nemcsak ésszel tudjuk, hogy rossz nekünk, de a csontjainkban, zsigereinkben is érezzük, tapasztaljuk, így végül kiábrándulunk a tevékenységünkből.

A jutalmazó funkcióról sem kell lemondanunk, hiszen a pszichiáter szerint kíváncsinak lenni, jelen lenni önmagában jó érzés, jutalom. Brewer módszere elég szokatlannak tűnt ahhoz, hogy ki ne próbáljam, már csak azért is, mert akkoriban már elég sokat jógáztam, meditáltam.

Aztán elég hamar rájöttem, hogy a módszer a gyakorlatban kivitelezhetetlen, nem életszerű: az addikció nagyobb úr annál, hogy az ember ráérősen, minden érzékszervét bekapcsolva eregesse a füstöt félóránként, arról nem is beszélve, hogy az élet sem támogatja ezt, például társaságban elég nehezen kivitelezhető csak a cigizésnek szentelni a figyelmünket.

holnap abbahagyom a dohányzást és az ivást hogyan lehet leszokni egy embert

Olvassa el is